Strony

czwartek, 6 stycznia 2011

Zasady gry w Szpaki


Pozwoliłem sobie popełnić autoplagiat i skopiowałem ten tekst z mojego poprzedniego bloga, na którym już niestety nie piszę (przekonałem się do serwisu Blogger). Cały artykuł to jedna wielka instrukcja a właściwie zasady do gry karcianej o nazwie Szpaki. Zapraszam do czytania.


Osoba, która wymyśliła grę w karty powinna zostać pośmiertnie uhonorowana Nagrodą Nobla, Oscarem, Pulitzerem, Krzyżem Odrodzenia Polski i Orderem Uśmiechu. Karty to gra, która pozwoli przetrwać nudne lekcje, wykłady czy gorące popołudnia w pracy.  Chciałbym w tym miejscu opisać zasady gry w Szpaki (zwane także Jedenastką lub Żołędziami), grę w którą namiętnie grywałem za młodu w nudne zimowe wieczory. W sieci wbrew pozorom ciężko jest znaleźć zasady do tej gry. Być może istnieje jakaś „fachowa” nazwa tej gry, której nie znam i dlatego miałem z tym problemy. Zatem do dzieła.
Szpaki to gra dla 2 – 4 osób. Gramy całą talią kart (52 sztuki) bez jokerów. Wbrew temu co zaraz napiszę gra jest banalnie prosta, wystarczy umieć liczyć do 11 (stąd nazwa Jedenastka). Po kilku rundach gracz nie będzie mieć problemów z opanowaniem reguł.  Na początku opiszę karty: mamy karty zwykłe numerowane od asa do 10 (as ma wartość 1, dwójka 2 itd.) oraz figury – walet, dama i król.
W jednym rozdaniu gracz może zdobyć maksymalnie 4 punkty – za ilość kart (wygrywa ten, który ma ich więcej), za większą liczbę trefli (czyli szpaków) oraz za punktowane karty 2 trefl (żołądź) i 10 karo (dzwonek).  W przypadku gry gracze mają tę samą liczbę szpaków lub kart punktu nie przyznaje się.
A teraz kwestia najważniejsza czyli jak w to grać.
Rozdajemy po 4 karty na głowę plus 4 karty odkryte na stół (obrazkami do góry). Ja akurat stosuję system rozdawania: gracz, gracz, gracz, gracz, stół, gracz, gracz, gracz, gracz, stół itd. Można też najpierw rozdać karty graczom a potem wrzucić 4 karty na stół. Resztę kart kładziemy na boku i na chwilę o nich zapominamy.
W przypadku kart od Asa do 10 (przypominam As to 1) zasada jest taka, że kładziemy karty tak, by otrzymać 11 punktów. Na przykład na stole leżą  – As, 9, 7 5. Gracz w ręku trzyma 5, 4, K, 10. Może wyjść następująco – rzucając 5 zabierze ze stołu 5 i Asa (5+5+1=11) rzucając 4 zabierze 7 (7+4=11) tak samo z 10. Należy pamiętać, że za ilość szpaków też dostajemy punkt więc czasem warto jest wziąć mniej kart ale za to z treflami niż więcej zwykłych.
Z figurami sprawa ma się trochę inaczej. Króla ze stołu może zabrać tylko inny Król, tak samo jest z Damą. Walet z kolei jest specyficzną figurą. Rzucając Waleta na stół zabieramy wszystkie karty poza figurami (K i D). Problem pojawia się gdy na stole leży już Walet. Staje się on wtedy figurą i można go wtedy zdjąć tylko innym Waletem,  bez zabierania innych kart.
Jeśli gracz, który ma właśnie wyjść nie posiada karty,  pozwoli mu zabrać karty ze stołu musi rzucić jakąś kartę na stół. Gdy skończą się wcześniej rozdane karty, rozdający bierze talię kart z boku i rozdaje ponownie. Gramy do momentu gry skończą się karty. I jeszcze jedna ważna rzecz. Przy ostatnim rozdaniu, jeśli na stole zostają jakieś karty, zabiera je zawodnik, który jako ostatni brał karty ze stołu.
Po zakończonym rozdaniu należy podliczyć karty. Dla przypomnienia punkty dostajemy za
- 2 Trefl
- 10 Karo
- Większą ilość szpaków (Trefli)
- Większą ilość kart
Maksymalnie mamy do zdobycia 4 punkty na jedno rozdanie. Po podliczeniu punktów rozpoczynamy grę od początku. Wygrywa ta osoba, która szybciej uzbiera 11 punktów.
Mam nadzieję, że w miarę jasno przedstawiłem zasady tej gry, która wbrew pozorom jest bardzo prosta. Sam zacząłem w nią grać mając jakieś 7 lat. Nawiasem mówiąc Szpaki to idealna rozrywka dla dzieci ponieważ uczy kojarzenia i zapamiętywania dostarczając jednocześnie kupę zabawy.
Miłej gry!

9 komentarzy:

  1. Naprawdę fajna gra karciana! Mój kumpel nauczył mnie w to grać. Przydatny dokładny opis, bo zapomina się szczegółowych zasad. Zawsze zastanawiała mnie nazwa.. szpaki? To jakaś inna nazwa trefli? :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Szczerze mówiąc nie wiem :) Ojciec mnie kiedyś nauczył tej gry własnie pod taką nazwą. Albo jest to powiązane jakoś z polskimi odpowiednikami Pik - Wino, Kier - Czerwo itp.

    OdpowiedzUsuń
  3. Co zrobic, gdy jeden gracz ma jeszcze karty w reku a drugi juz nie?

    OdpowiedzUsuń
  4. ostatni zbieracz, zabiera wszystko. Punktowane karty to 10 karo i 2 pik.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli na stole jest J i bloty to gracz z innym J musi najpierw zgarnąć tego ze stołu czy może zgarnąć bloty?

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli na stole jest J i bloty to gracz z innym J musi najpierw zgarnąć tego ze stołu czy może zgarnąć bloty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli na stole leży Walet to gracz rzucając na stów Waleta zabiera go ze stołu a reszta kart zostaje.

      Usuń